Jednym z założeń Europejskiego Planu Rozwoju Szkoły Podstawowej nr 2 w Wadowicach jest stwarzanie uczniom możliwości bezpośredniego poznawania krajów europejskich w formie kilkudniowych wycieczek zagranicznych.
Programy wyjazdów są tak komponowane, aby uczestnicy mogli korzystać nie tylko z bogatej oferty turystycznej odwiedzanych krajów, poznać kulturę, tradycje i obyczaje, ale także nauczyć się jak najwięcej oraz odpocząć.
W roku szkolnym 2017/2018 56 uczniów uczestniczyło w dziewięciodniowej podróży do Chorwacji oraz Bośni i Hercegowiny.
Wyjazd miał na celu:
- zaspokoić potrzeby intelektualne i poznawcze uczniów- turystów,
- umożliwić kontakt z europejskimi dobrami kultury i przyrody,
- realizować założenia Europejskiego Planu Rozwoju Szkoły i celów Projektu „Mobilność Kadry Edukacji Szkolnej” poprzez stworzenie uczniom możliwości bezpośredniego poznania realiów krajów europejskich, stosowania języka obcego w kontakcie z cudzoziemcami, ćwiczenia umiejętności odbioru i produkcji językowej, podnoszenia świadomości bycia Europejczykiem, poznania dziedzictwa historycznego, kulturowego i walorów turystycznych Europy, uczenia tolerancji i otwartości na inne kultury i narody,
- poprawić sprawność fizyczną stanu zdrowia poprzez kontakt z naturą, przeciwdziałanie ograniczeniu ruchowej aktywności oraz budzenie stałych zainteresowań poznawczych turystyką,
- budzić pasję i zainteresowania poznawcze przez wielokierunkowe, emocjonalne i aktywne zaangażowanie,
- kształtować odpowiednie postawy wobec otoczenia i świata,
- kształtować społeczne postawy przez kontakt z ludźmi, z ich efektami pracy i warsztatami,
- kształtować pozytywny stosunek do innych osób (życzliwość, tolerancja, uczynność, współczucie, uprzejmość),
- kształtować odpowiedzialność za podjęte działania oraz rozwijać umiejętność do życia i działania w zespole,
- zapewnić dzieciom wypoczynek w zdrowym klimacie wybrzeża,
integrować grupę,
- kształtować nawyki higieniczne i zachowania pro- zdrowotne,
- kształcić samodzielność,
- zainteresować światem, jego różnorodnością, bogactwem i pięknem,
- realizować program dydaktyczny poprzez poznawanie historii, geografii, zabytków
i zwiedzanie ciekawych miejsc.
Wybór kraju docelowego nie był przypadkowy. Po odwiedzeniu najbliższych sąsiadów (Austria-2015/2016 oraz kolebki kultury europejskiej – Włoch w 2016/2017) postanowiono zorganizować wyjazd na Bałkany, aby poznać odmienną kulturę jednego z najmłodszych państw europejskich, z jego interesującą i burzliwą historią oraz przepiękną śródziemnomorską przyrodą.
Organizacją wycieczki i sporządzeniem dokumentacji zajęła się Agnieszka Bogunia, a opiekunami zostali: Iwona Majkowska- Kochan, Barbara Figura, Jerzy Kozak, Wojciech Salepa.
Przygotowania do wyjazdu trwały pół roku, aby jak najpełniej wykorzystać czas w Chorwacji. Przed wyjazdem odbyły się spotkania z uczestnikami i ich rodzicami, na których przedstawiono prezentację przybliżającą realia Chorwacji, Bośni i Hercegowiny oraz krajów tranzytowych.
Intensywny program wycieczki pozwolił na dokładne poznanie:
- miejscowości Orebić, w której mieszkali uczniowie wraz z opiekunami, znajdującej się na południowo zachodnim wybrzeżu drugiego co do wielkości półwyspu Chorwacji, naprzeciwko miasta Korčula na przeciwległej wyspie o tej samej nazwie.
Jest to miasto kapitanów i marynarzy, położone u stóp najwyższej góry na Półwyspie Pelješac, św. Eliasza. Miasto niezwykle malownicze i słoneczne, o wielu niezwykłych atrakcjach turystycznych. Charakterystyczne dla miejscowości Orebić jest to, że odcinki plażowe znajdują się w samym mieście, a nie na jego obrzeżach.
Jest to miejsce porośnięte ogromną ilością iglastych drzew oraz roślinnością śródziemnomorską.
Cała wyspa Pelješac jest górzysta. Wspomniana góra św. Eliasza stoi na straży słonecznych dni, jednocześnie chroniąc przed niepogodą i zapewniając niespotykane widoki zjawisk meteorologicznych. Niejednokrotnie turyści mogą zobaczyć szalejącą burzę z piorunami, podczas gdy nad nimi świeci słońce na błękitnym niebie.
- Dubrownika- jednego z najpiękniejszych miast Chorwacji i Europy. To średniowieczne miasto jest skarbnicą historii i sztuki. Został wpisany na listę światowego dziedzictwa kultury UNESCO, jako jedyny w swoim rodzaju zachowany w całości historyczny kompleks miejski. Słynne dubrownickie obronne mury miejskie, po których można spacerować są najlepiej zachowanym ufortyfikowaniem w Europie.
- Medjugorje w Bośni i Hercegowinie- jednego z najbardziej znanych i najczęściej odwiedzanych miejsc docelowych pielgrzymek całego katolickiego świata, przyciągającym do tych okolic miliony pielgrzymów i turystów. Miejsce cudownych objawień Matki Boskiej – Gospy, a także miejsce cudownych uzdrowień.
Mostaru – miasta w Bośni i Hercegowinie, w dolinie malowniczej rzeki Neretwy. Przez wieki Mostar znajdował się na skrzyżowaniu różnych cywilizacji i każda z nich odcisnęła na nim swoje piętno. W tym urokliwym mieście i jego najbliższej okolicy znajdują się jedyne w swoim rodzaju obiekty dziedzictwa kulturowo-historycznego, świadczące o istnieniu życia na tych terenach już w czasach prehistorycznych.
A także:
- Wodospady Kravica – jedna z wielu wyjątkowych atrakcji przyrodniczych Bośni i Hercegowiny.
- Loviste- romantyczne dalmatyńskie miasteczko położone na najdalej wysuniętym cyplu półwyspu Pelješac ok. 12 km od Orebića. Rozciąga się stamtąd przepiękny widok na wyspę Korčula i wyspę Hvar. Dawniej tereny te zamieszkane były przez latarników, którzy za pomocą ognisk uprzedzali żaglowce o pobliskich skałach. Dzięki położeniu w zatoce morze jest tu cieplejsze i spokojniejsze niż w innych rejonach półwyspu. Okolica słynie z uprawy fig i migdałów.
- Nakovana- jedną z najstarszych wiosek na półwyspie Pelješac. Archeolodzy twierdzą, że po raz pierwszy została zamieszkana 8000 lat temu. Obecnie te tereny są opuszczone, ale dawni ich mieszkańcy pozostawili po sobie wiele historycznych zabytków. Nakovana jest obszarem chronionym.
- Park Narodowy Jezior Plitwickich- najpopularniejszy Park Narodowy w Chorwacji, zaliczany do najwspanialszych atrakcji przyrodniczych w Europie. Park składa się z 16 tarasowo położonych jezior, połączonych ze sobą wodospadami i kaskadami. Sieć małych mostów i leśne ścieżki umożliwiają bliski kontakt zwiedzających z wodospadami i jeziorami. Przyroda sama stworzyła tu wodospady, lasy i roślinność. Świat flory i fauny samych jezior i okolicy wywołują każdego roku zachwyt tysięcy zwiedzających. Przegrody między jeziorami powstały w wyniku naturalnych procesów i tworzą spektakularne wodospady.
Niespodzianką pobytu był rejs statkiem na położoną na przeciwnym brzegu Półwyspu Pelješac wyspę Korčula i zwiedzanie miasta o tej samej nazwie, domniemanego miejsca urodzenia sławnego podróżnika Marco Polo.
Uczniowie mobilni to nie tylko turyści. Każda wolna chwila była wykorzystana do maksimum na:
– integrację uczniów,
– naukę języka chorwackiego,
– wykorzystanie języka angielskiego w praktyce,
– gry i zabawy na plaży,
– zabawy ruchowe, taniec,
– odkrywanie talentów wokalnych (karaoke), literackich (konkurs literacki), plastycznych(logo pokoju), fotograficzny.
Uczniowie polubili naukę na świeżym powietrzu poprzez obserwację otaczającego świata, zabawę, gry towarzyskie. Przebywanie w obcojęzycznych krajach ośmieliło ich do używania języków obcych, otworzyło na rówieśników, pozwoliło poznać i rozwijać swoje możliwości, sprawdzili w praktyce, że nauka poza murami szkoły jest ciekawa i równie efektywna.
Tym bardziej, że dzięki ogólnodostępnej technologii informacyjnej grupa pozostawała w kontakcie ze społecznością szkolną i stęsknionymi rodzicami wysyłając na bieżąco fotorelacje i opisy przygód na stronę internetową szkoły, na portale społecznościowe, grupy, itp.
Opracowanie: Agnieszka Bogunia, Iwona Majkowska- Kochan